De meeste klanten geloven dat pitchen normaal is, maar dat is niet zo.
wat is pitching?
Pitching voor werk is het proces van het bedenken van concepten of ontwerpen op basis van de opdracht van een potentiële opdrachtgever. Uit een selectie van kandidaten wordt het project toegewezen aan het favoriete voorstel.
Lang getwijfeld of ik hierover een post zou schrijven.
Onlangs kreeg ik een mail met de vraag om gratis enkele concepten uit te werken voor een grote campagne. Deze mail werd ook naar andere ontwerpers in de regio verstuurd. Voor hen zou het dan gemakkelijker zijn om de uiteindelijke ontwerper te kiezen.
Gratis ideeën uitwerken? Op basis daarvan een ontwerper kiezen? Gratis pitching voor werk?
Ik heb hen vriendelijk bedankt. Dat ik niet zo werk en dat dit respectloos is tegenover alle ontwerpers.
Reden waarom ik toch deze post maak. Is omdat ik erna een heel interessant artikel zag passeren op een blog rond dit thema. Ik wil dit met jullie delen en heb er enkele snippets uitgehaald.
uit het artikel
“Gratis pitching voor werk is gewoon onzin”, zegt Brunfaut, “het is werk en er zijn vele uren aan getalenteerde mensen nodig die het beste van zichzelf geven.” We zijn waarschijnlijk allemaal bekend met het probleem van de branche om voortdurend ondergewaardeerd te worden. “In welke andere branche zou een bedrijf zulke middelen (mensen, tijd, geld) investeren zonder daarvoor betaald te worden?” vraagt Brunfaut. “Geen.” Op dezelfde manier als studio’s die stagiaires vragen om gratis te werken, is gratis pitchen een voorbeeld van hoe deze mentaliteit zich in de echte wereld manifesteert.
“Het pitching proces verwijdert de essentiële onderdelen van het project,” legt Brunfaut ons uit. Dit omvat: de kwaliteit van de samenwerking, wederzijdse betrokkenheid en overeenstemming over wat er (echt) op het spel staat, en een goed begrip van de context van de klant. Aangezien deze elementen worden opgeofferd vanaf de eerste relatie tussen klant en studio, is dat ook niet iets wat Nihilo goedkeurt. “Pitchen is net als elke andere twijfelachtige praktijk (zoals het veranderen van je proces, het geven van kortingen, het verkorten van je tijdlijn), het kan af en toe oké zijn als het een droomklant is, maar we zouden niet aanraden om er een gewoonte van te maken.”
Het volledig artikel kan je hier vinden: Is pitching goed of slecht voor de industrie
dialoog, tijd en vertrouwen
Wanneer een nieuwe klant me contacteert voor een offerte of samenwerking, dan start er bij mij een proces. Van het invullen van een online formulier tot gesprekken. Iedere klant heeft zijn eigen verhaal. Daarom is het de bedoeling om dat verhaal zo goed mogelijk vorm te geven. Of dat nu via een website is of brand design. Ik ga in dialoog met de klant.
Vooraleer ik effectief begin met het ontwerpen is er al een heel proces gebeurd met vragenlijsten en gesprekken. Om zo elkaars cultuur te begrijpen. Om elkaar beter te leren kennen. Een vertrouwensband creëren. Om af te toetsen of het wel klikt tussen de klant en ik.
In iedere samenwerking zijn er een aantal belangrijke onderdelen.
- kwaliteit van samenwerking
- wederzijdse betrokkenheid en respect
- goeie verstandhouding
- het verhaal van uw klant kennen
Of dit nu voor een kleine opdracht is, een grote klant of volledige branding en/of website. Als ontwerper ga je eerst in conversatie met de klant om te achterhalen wat de opdracht is. Wat het verhaal is van de klant zijn bedrijf en diensten.
Wanneer een opdracht binnenkomt en ze vragen of dat ik eerst gratis voorstellen wil uitwerken. Gratis voorstellen uitwerken en dit samen met een offerte. En dan pas wordt er beslist of dat ze eventueel met me zouden samenwerken … daar pas ik voor.
Zoals Brunfaut mooi samenvat: goed werk ontstaat door dialoog, tijd en vertrouwen. “Pitchen is precies het tegenovergestelde: het is als pijltjes gooien naar een doelwit met onze ogen dicht,” merkt hij op. “De sleutel is het aangaan van een dialoog. Laat de klant je persoonlijk leren kennen. Help hen hun angsten te vergeten en zich samen in te zetten voor een potentieel geweldig project. Misschien veranderen ze van gedachten, begrijpen ze waarom pitchen misschien toch niet het beste idee is, en kiezen ze voor u vanwege wie u bent, en hoe u hen al zelfverzekerd en constructief benaderde.”