Je weet waarschijnlijk al dat elk bedrijf een website nodig heeft. Maar misschien weet je nog niet dat elk bedrijf ook een strategie moet ontwikkelen voordat ze een website lanceren.

Het is niet langer voldoende om gewoon een standaard website te maken. Jammergenoeg bestaan er heel wat websites waar duidelijk niet is over nagedacht en geen strategie hebben.

Voor iedere website dat ik maak bepalen we samen een strategie. Ben je een eenmanszaak die een kleine website nodig heeft, of een grotere bedrijf met veel pagina’s en producten. Dan is het voor ieder van jullie belangrijk om een strategie te bepalen. Zeker als je wilt dat jouw website een fundamenteel, productief onderdeel van jouw marketing is, moet hij deel uitmaken van een grotere strategie.

Voor dat ik begin aan het ontwerpen van jouw website. Zitten we samen en babbelen we over jouw website. Bepalen we een strategie en bekijken we samen wat je noden zijn. Jouw doelen voor jouw website. Waarom je nu een website nodig hebt, of jouw website een grote update kan gebruiken. Tot zelf wie jou ideale klanten zijn, wat is jouw doelgroep.

nieuwe website nodig? of heb je nog geen website? Ik kan jou hierbij helpen. Mail me en we bekijken wat ik voor jou kan doen.

 

Waarom je een strategie moet ontwikkelen voordat je een website lanceert

Een website strategie is een plan voor hoe je jouw website gaat gebruiken als onderdeel van jouw grotere marketingplan. Het helpt je om je merkboodschap te organiseren en je marketinginspanningen te centraliseren.

Als je geen website strategie hebt, loop je het risico om:

  • verwarring door gemengde berichtgeving.
  • slechte website structuur.
  • niet weergegeven in zoekresultaten op zoekmachines.
  • een website die niet werkt voor jouw bedrijf.
  • bezoekers verliezen voordat ze leads of klanten worden.
  • weinig of geen mogelijkheden om contact met jouw op te nemen.
  • het moeilijk vinden van gewenste informatie.
  • producten moeilijk aan te kopen of te bekijken.

Een website strategie zorgt ervoor dat jouw website dat nodig heeft om jouw klanten effectief te bereiken. Waar je hen ook begeleidt om zaken met jou te doen.

8 stappen om een strategie op te stellen voor jouw website

8 stappen om een website strategie te ontwikkelen

Voordat ik begin met het ontwerpen en bouwen van jouw website. Babbel ik met jou en overlopen we deze 8 stappen. Zo maken we samen een plan dat dient als leidraad bij het maken van jouw website.

  • bepaal jouw doelpubliek
  • bepaal jouw website doelen
  • bepaal jouw primaire call-to-action
  • bepaal jouw secundaire call-to-action
  • bepaal jouw unieke verkoopargumenten
  • trefwoord onderzoek uitvoeren
  • schets de pagina’s die je nodig hebt
  • uitwerken van iedere unieke pagina

Door samen deze acht stappen te doen, ben jij op weg om jou doelgroep aan te trekken. En resultaten behalen die jij wilt.

1. Bepaal jouw doelpubliek

Een duidelijk beeld hebben van wie je wilt bereiken is essentieel bij het creëren van jouw website strategie.

Ga dieper en bepaal wie jouw doelgroep is en wat ze willen, denken en nodig hebben. Denk na over je ideale klant en beantwoord vragen als:

  • waar wonen ze?
  • waar winkelen ze nog meer?
  • waar halen ze hun informatie vandaan?
  • wat voor taal en terminologie gebruiken ze?
  • hoe zoeken en vinden ze bedrijven zoals de jouwe?

2. Bepaal jouw website doelen

Elk bedrijf heeft een website nodig, maar elk van jou heeft verschillende redenen waarom je een website nodig hebt. Elk bedrijf kan andere doelen hebben voor zijn website en deze doelen zullen de strategie bepalen om de website te maken.

Bepaal de twee of drie belangrijkste doelen voor jouw website. Je kunt er meer hebben, maar concentreer je op een paar als je begint.

Jouw doelen kunnen zijn:

  • vertrouwen opbouwen
  • verwijzingen genereren
  • gevonden worden via zoekopdrachten
  • je klanten informeren
  • je werk laten zien
  • leads genereren
  • verkoop of bestellingen stimuleren
  • online afspraken boeken

3. Bepaal jouw primaire call-to-action

Zodra je jouw website doelen kent, wordt het makkelijker om jouw primaire call-to-action (CTA) te definiëren.

Een primaire CTA is de richting die mensen moeten nemen wanneer ze jouw website bezoeken. De primaire CTA van een diëtiste kan zijn om een afspraak te boeken. Voor een juwelen ontwerpster kan het zijn om haar juwelen in een webshop te bekijken en online te kopen. Voor een meubelmaker kan het zijn om zijn werk te bekijken.

Je primaire CTA moet mensen ertoe aanzetten de belangrijkste stap te zetten om met jou in zee te gaan.

Je moet weten wat je primaire CTA is voordat je begint met het bouwen van jouw website, omdat je jouw site zo gaat inrichten dat mensen naar die CTA gaan.

4. Bepaal je secundaire call-to-action

Een secundaire CTA is een andere actie waarvoor jou website bezoekers uitnodigt. Het is niet zo belangrijk als de primaire CTA, maar het moet bezoekers wel op het pad zetten om zaken met je te doen.

De secundaire CTA van een diëtiste kan voorbeeld zijn wat haar aanbod is of een verwijzing naar een blog met allerhande tips. Bij een restaurant kan bijvoorbeeld zijn om het menu te bekijken. Een coach kan mensen uitnodigen om zich in te schrijven voor hun nieuwsbrief.

De secundaire call-to-action moet aanslaan bij mensen die zich hoger in de verkooptrechter bevinden. De stap moet minder betrokkenheid vereisen, maar moet website bezoekers ook dichter bij een klant brengen.

5. Bepaal jouw unieke verkoopargumenten

Als je eenmaal weet tegen wie je praat en wat je wilt dat ze doen, bedenk dan waarom ze deze actie zouden moeten ondernemen. Schets je unique selling proposition (USP) – datgene wat jou anders maakt dan de concurrentie.

Met een lijst van USP’s kunt je de berichtgeving op jouw website vormgeven. Het geeft richting aan je tekst en stelt je in staat om je aanbod duidelijker over te brengen aan website bezoekers.

6. Onderzoek trefwoorden

Zoekwoorden zijn een fundamenteel onderdeel van jouw website, dus uw website strategie moet zoekwoorden onderzoek bevatten.

Zoekwoorden zijn termen of zinnen die men intypt in zoekmachines zoals Google. Daarom is het belangrijk dat we de juiste zoekwoorden bepalen en deze laten terugkomen in de tekst. Of we gebruiken deze als keywords op een bepaalde pagina.

We voeren een zoekwoorden onderzoek uit om de termen te identificeren waarop je zich moet richten op jouw site en dit voor elke pagina. Zoek naar termen waar jouw doelgroep naar zoekt die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf, populair zijn en weinig concurrentie hebben.

7. Schets de pagina’s die je nodig hebt

Het is belangrijk om een strategie te hebben voordat je een website lanceert, omdat deze zal bepalen welke pagina’s je nodig hebt op jouw site. Bijna alle zakelijke websites hebben pagina’s nodig voor:

  • home
  • over
  • algemene producten/diensten
  • contact

Bepaal vervolgens welke pagina’s je nodig hebt op basis van jouw doelen en CTA’s.

  • welke producten en diensten moet je promoten?
  • welke pagina’s heb je nodig om mensen naar je primaire of secundaire CTA’s te leiden?
  • welke inhoud heb je nodig om je bedrijf volledig te introduceren en potentiële klanten te informeren?
  • op welke pagina’s moet je je richten op specifieke zoekwoorden?

Gebruik je strategie om te bepalen welke andere pagina’s je nodig hebt, zoals pagina’s voor:

  • locaties
  • team
  • afzonderlijke producten/diensten
  • veelgestelde vragen
  • getuigenissen
  • case studies
  • blog

8. Maak een strategie voor elke pagina

Tot slot, als je eenmaal weet welke pagina’s je nodig hebt, ontwikkel dan een individuele strategie voor elke pagina. Steek elke pagina in je grotere strategie zodat elke pagina bezoekers naar je primaire of secundaire CTA leidt. Optimaliseer ook elke pagina zodat zowel bezoekers als zoekmachines krijgen wat ze nodig hebben om waarde te vinden op de pagina.

Iedere pagina op jouw website kan de landingspagina zijn waar je bezoeker op terecht komt. De eerste pagina die ze zien als je op jouw website terecht komen. Dit kan via zoekmachines of een link die je ergens op social media of in een nieuwsbrief hebt geplaatst.

  • wijs een uniek trefwoord toe aan elke pagina.
  • optimaliseer de pagina voor dat trefwoord.
  • eindig elke pagina met een CTA die bezoekers een stap dichter bij de primaire of secundaire CTA brengt.

Zet je website strategie aan het werk

Als je een waardevol marketingmiddel wilt creëren dat 24/7 voor jouw bedrijf werkt, neem dan de tijd om een strategie te ontwikkelen voordat je een website lanceert.

Een strategie bepalen we samen. Ik help jou daarbij, door te praten over jouw doelen en noden. Het is ook een handige tool voor een copywriter om teksten te schrijven voor jouw website. En ik gebruik het ook als een leidraad om jouw website te ontwerpen en te bouwen.

 

Heb je wel al een website, maar geen strategie bepaalt.

Mail me gerust, dan bekijken we dit eens samen en bepalen we eventueel een strategie voor jouw bestaande website. Soms met kleine aanpassingen aan jouw website, kunnen we al veel bereiken.

contacteer me

gerelateerde artikels